Als searchkantoor gespecialiseerd in raden van advies en bestuur horen we heel vaak 3 terugkerende elementen om niet van start te gaan met externe adviseurs/bestuurders. Wat is jullie mening over onderstaande stellingen?
"Ik hoef geen pottenkijkers".
"Hoe kunnen jullie nu weten wat ik nodig heb? Jullie kennen de business toch niet?"
"Dat kost alleen maar tijd & geld".
Zijn deze zaken terecht of onterecht?
de 3 stellingen zijn zeer herkenbaar en vooral in situaties waarbij de ondernemer geen toegevoegde waarde of meerwaarde ziet in extern onafhankelijk advies of in een klankbord. Dit zijn niet de mensen die wij als adviseurs of gespecialiseerde searchkantoren moeten proberen te overtuigen. De enigen waar ze eventueel naar willen luisteren (dat wil nog niet zeggen "volgen") zijn lotgenoten, zijn andere ondernemers. Testimonials en reviews zijn hierin dus belangrijke elementen. Maar meestal komen ze pas aankloppen als ze in de problemen zitten en het niet meer alleen opgelost krijgen. Volgens het adoptiemodel van Rogers is dit de late majority en de laggards. Zolang zijzelf de meerwaarde en of de behoefte niet inzien, is elke inspanning om hen te overtuigen een waste of time & means. En uiteraard zijn de stellingen onterecht, maar zo zien zij dat niet.
Deze opmerkingen komen voort uit het feit dat men geen ervaring heeft met een goed werkende raad van advies of bestuur. De klankbordfunctie, de kennis en het netwerk die externen kunnen aanbrengen wordt onderschat. Als men op een goede manier met de juiste leden van start gaat bewijst de formule haar sterkte en toegevoegde waarde. Bereid je goed voor en ga van start !!